Saturday, 26 May 2012

Masa Kecik Dulu: Conteng Muka Atuk.

Hehehe.. Dulu, masa kecik-kecik selalu sangat main ngan bedak. Tak tau kenapa suka sangat main dengan bedak tu. Dulu mak selalu beli bedak jenama Jonsen. Tabur kat tangan banyak-banyak.. Lepas tu baling kat muka arwah atuk. Arwah atuk layan jee.. Hehehehe.. Kadang-kadang, waktu arwah tengah tidur, aku amek bedak, lepas tu celorengkan bedak tu kat muka atuk biar nampak macam askar. 

Iklan:
Kenapa tak guna tepung?
Sebab nenek kata, guna tepung membazir. (Habis tu guna bedak?!)

One day, nenek nampak aku celorengkan muka atuk dengan bedak. Siyesli, aku memang AGAK takut dengan nenek. Maybe sebab muka dia cam garang kot :D

Bila nenek nampak kan, nenek suruh aku duduk kat riba dia. Dan dia mula bercerita..

N: Wans-sepon-se-taim, ada budak conteng muka ayh dia. Lepas tu, ayah dia mati. Tau kenapa?

A: (Geleng-geleng dalam ketakutan)

N: Sebab, bila tidur.. Roh tu keluar dari badan ayah dia dengan muka sebelum muka ayah dia kena conteng. Jadi, bila nak balik ke badan ayah dia, dia dah tak kenal. So, roh tu pun tak masuk dalam badan ayah dia. Lain kali, jangan conteng muka atuk kamu dengan bedak,tahu?!

A: (Angguk-angguk)

Sebagai kanak-kanak, siyesli mende cenggitu sangat menakutkan. Kenapa aku percaya waktu tu?

Sebab aku masih KANAK-KANAK

Selang bape minggu lepas kejadian tu, aku balik ke KL lagi sekali. Dan, atuk aku tengah tidur. Dengan perasaan ingin tahu, aku CUBA conteng muka atuk aku. Hehehehe.. 

Nasib baik waktu tu nenek aku tak ada, dia ikut mak su aku pergi pasar. Lepas aku conteng muka atuk aku, aku goyang-goyangkan badan atuk aku. 

'Ishhh.. Awat tak bangun lagi nih?!'

Kayyy.. Frankly speaking, aku sangat takut waktu tu. 
(-,-')

Setengah jam kemudian..

"Cucu atuk dah balik!'

Perasaan gembira waktu tu, Allah je la yang tahu. Mati-mati aku ingat atuk aku dah pulang ke Rahmatullah lepas aku conteng muka dia ngan bedak. 

Well, 4 tahun lepas kejadian tu atuk aku meninggal disebabkan batu karang.

Grandpa, I'll always pray for your prosperity in the OTHER world. May Allah bless your soul :')

2 comments:

emeliena said...

Aaaa, kita suka letak bedak banyak2 kat muka kita masa kecik2 dulu, ehehe.

Um, semoga atuk awak berada dalam kalangan mereka yang soleh ;]

ZatyMok said...

hehehe.. lepas letak bedak bebyk, pegi tkutkn adik. skrg nk tkutkn dier pkai bedak dh tak behasil T_T